What is the importance of literature review?

To conduct a literature review, researchers must first find all previous research done on the topic they are studying. This review of the literature provides a thorough introduction to the reader on the topic and presents all the analyses and findings of previous studies. Current researchers use these findings to develop their own research questions and eventually to create their own hypotheses on the topic that provides a focus for their explorations and analyses. The findings of the current research can then be compared and contrasted with previous findings and used as take-off point for further research.

 

Literature reviews are required by academic degree committees, peer-review panels, and organizations that set guidelines for research such as the American Psychological Organization. These reviews not only help to establish trust with readers, but they also help researchers avoid inadvertent plagiarism. Researchers cite all previous research done on a specific topic and detail how such research has been used to develop the current project.

Bidang Tugas Seorang Pensyarah (DS45/DS51/DS52)

DS45/DS51/DS52 – Pensyarah

JAWATAN: Pensyarah


SENARAI TUGAS :

1. PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Bidang kerja ini ditumpukan pada perkara yang berkaitan dengan pengendalian sesuatu matapelajaran yang merangkumi:

  1. Menyediakan jadual rancangan semester yang diedarkan kepada pelajar;
  2. Memeriksa jawapan;
  3. Mengadakan perkhidmatan bimbingan dan pemulihan;
  4. Memberi kuliah antara 2 kredit (30 jam) hingga ke-8 kredit (120 jam) setiap semester;
  5. Membuat penilaian keberkesanan pengajaran;
  6. Menyediakan alat bantu kuliah; dan
  7. Menyediakan rancangan dan bahan untuk penilaian bagi matapelajaran yang dikendalikan lengkap dengan jawapan dan skima markah bersesuaian dengan kurikulum dan dipersetujui oleh panel.

2. PENYELIAAN TESIS, PROJEK DAN LATIHAN PRAKTIK

Bidang kerja ini ditumpukan pada penyeliaan tesis, projek dan latihan praktik. Perkara yang perlu dilihat adalah:

   i. PENYELIAAN TESIS DAN PROJEK

  1. Membuat kerja penyeliaan;
  2. Perancangan dan jadual penyeliaan (contoh seperti buku log);
  3. Memeriksa kerja projek dan tesis; dan
  4. Membuat laporan dan pengesahan tentang projek dan tesis.

   ii. PENYELIAAN LATIHAN PRAKTIK

  1. Menghadiri mesyuarat dan taklimat untuk semua penyelia fakulti.
  2. Menghadiri taklimat latihan praktik bersama siswa;
  3. Menetapkan jadual lawatan lengkap berpandukan kepada Rancangan Jawatankuasa Latihan Praktik Fakulti;
  4. Melakukan beberapa lawatan ke organisasi/industri untuk membuat penyelarasan bidang tugas, memberi bimbingan, penyeliaan dan membuat penilaian;
  5. Mengambil tindakan sewajarnya untuk menjamin siswa menjalani latihan praktik selaras dengan objektif yang ditetapkan;
  6. Meneliti buku log siswa pada tiap-tiap kali lawatan;
  7. Menjalin hubungan dengan pihak organisasi/industri;
  8. Membantu menyelesai masalah siswa; dan
  9. Menyiapkan laporan penyeliaan dan segala penilaian yang berkaitan serta saranan untuk memperbaiki program latihan praktik akan datang.

TUMPUAN MASA : Sebagai staf akademik, tumpuan masa harus diberikan terhadap pengajaran, pembelajaran dan penyeliaan tesis, projek dan latihan praktik pelajar atau perkara-perakara yang berkaitan.

3. PENYELIDIKAN

Melaksanakan projek penyelidikan dalam bidang ilmu atau kepakaran masing-masing.

4. PERUNDINGAN

Menjalankan kerja-kerja perundingan terhadap pelanggan yang dipersetujui oleh Universiti yang berkaitan dengan ilmu dan kepakaran masing-masing.

5. PENERBITAN/PENULISAN

Menerbitkan/menulis bahan-bahan bacaan yang meliputi:

Monograf, makalah, modul, kertas kerja seminar dan bengkel;

  1. Buku;
  2. Laporan; dan
  3. Jurnal.

Bahan-bahan yang diterbit/ditulis ialah bidang-bidang kepakarannya.

6. PENGURUSAN

  1. Pentadbiran merangkumi tugas perancangan, pengurusan, pengawalan, penyeliaan dan penilaian sesuatu bidang tugas dalam sesuatu jangka waktu yang ditetapkan.
  2. Pentadbir Akademik UTM di peringkat Universiti/Fakulti adalah:i. Timbalan Naib Canselor;
    ii. Dekan/Pengarah;
    iii. Timbalan Dekan/Timbalan Pengarah;
    iv. Ketua Jabatan/Ketua Kursus;

    1. Penyelaras;
    2. Ketua Panel atau jawatan yang diiktiraf setaraf;
    3. Ketua Makmal;
    4. Jawatankuasa peringkat fakulti/Universiti sebagai;
      1. Pengerusi;
      2. Setiausaha; atau
      3. Ahli Jawatankuasa.

7. PERKHIDMATAN KEMASYARAKATAN

Kerja-kerja perkhidmatan masyarakat di luar atau dalam Universiti mengikut peringkat-peringkat dalam bidang kepakaran:

i. AJK peringkat antarabangsa;

ii. AJK peringkat kebangsaan;

iii. AJK peringkat Negeri/Daerah; dan

iv. Berkhidmat sebagai Pengetua Asrama, Felo dll.

8. PEMBANGUNAN PELAJAR

Menjalankan kerja-kerja yang berkaitan dengan pembangunan sahsiah pelajar, aktiviti pelajar dan sebagainya.

TUMPUAN MASA:  Tumpuan masa harus juga diberikan dalam bidang penyelidikan, perundingan, penerbitan/penulisan, pengurusan, perkhidmatan kemasyarakatan dan pembangunan pelajar.

9. KETUA MAKMAL

Tugas ketua makmal marangkumi kerja-kerja berkaitan dengan:

  1. Pembelian alat-alat;
  2. Pembangunan makmal;
  3. Mengawasi disiplin staf makmal;
  4. Memastikan ujikaji berjalan dengan lancar dan teratur dan
  5. Menggalak dan memimpin aktiviti penyelenggaraan peralatan makmal.

10. PENYELARAS MAKMAL

Tugas penyelaras makmal ialah:

  1. Menyusun jadual ujikaji makmal mengikut kumpulan;
  2. Menyelaras ujian makmal;
  3. Memastikan markah-markah makmal dikumpul dan diproses; dan
  4. Memastikan setiap makmal mengikut peraturan yang ditetapkan.

11. PENYELARAS MATAPELAJARAN

Tugas penyelaras matapelajaran ialah untuk mengadakan perbincangan dari masa ke semasa dengan semua pensyarah bagi matapelajaran yang diawasinya. Ini adalah untuk memastikan supaya adanya penyelarasan dari segi pengajaran dan penilaian bagi matapelajaran tersebut.

12. PENASIHAT AKADEMIK

Setiap pensyarah dikehendaki meluangkan masa mereka bagi tujuan berjumpa dengan pelajar baik dari segi penasihatan mahupun bagi membantu menyelesaikan masalah pelajar mengenai kursus yang diajari oleh pensyarah.

13. PENYELIA MAKMAL

  1. Memastikan dan memberi taklimat kepada pelajar pada permulaan setiap sesi makmal.
  2. Menyelia dan menunjukajar pelajar menjalankan ujikaji dengan betul.
  3. Menilai kerja-kerja makmal pelajar.
  4. Menyerahkan markah ujikaji makmal kepada Ketua Makmal.

14. Melaksanakan tugas-tugas lain yang diarahkan Pentadbiran Fakulti dari masa ke semasa.

GIS research topics to explore

spatial computing infrastructure,
spatial cognitive assistance,
volunteering geographic information (VGI),
GPS-denied environment,
statistically significant spatiotemporal pattern mining,
mobile economy,
mobile recommender systems,
spatial network routing,
spatial optimization,
web-based GIS (industry perspective),
location-based recommendation systems,
linear anomaly window detection,
intelligent transportation,
GPU-based spatial computing,
spatiotemporal analysis of climate data,
geospatial weather and climate nexus,
spatial statistics,
concepts in spatial statistics,
data science for GIS applications,
3D modeling and analysis,
geometric nearest-neighbor queries,
modelling of spatial relations,
concepts in statistics for spatial and spatiotemporal data,
high-performance computing in GIS,
road network databases and
constraint databases and data mining.